П’ятниця, 19 Квітня, 2024

Історія Чернівецького трамваю

Чернівецький трамвай – це не діюча на сьогодні система транспортного сполучення у місті Чернівці. У Чернівцях тепер стоїть лише пам’ятник цьому трамваю, а самих трамвайних колій та трамваю у нашому місті більше немає. Незважаючи на це, трамвай у Чернівцях має досить велику історію, про яку ми сьогодні розповімо на chernivtsi-future.com.ua.

Якщо Ви бували у Чернівцях або живете тут, то точно помічали трамвай, який стоїть у сквері на вулиці Гагаріна поруч з залізничним вокзалом. Насправді зараз цей трамвай не надто примітний, але його історія важлива та цікава для нашого міста.

Початок запровадження громадського транспорту у Чернівцях

У Чернівцях запровадження громадського транспорту почалося з середини 1860-х років. В цей період Чернівці отримали залізничне сполучення зі Львовом. Міський залізничний вокзал було побудовано у нижній частині міста неподалік річки Прут. Вокзал з центром міста сполучав крутий спуск, а сама територія міста уже становила 8 кілометрів якщо брати з півночі на південь і 4 кілометри із заходу на схід. Через будівництво вокзалу та розширення міста, запровадження громадського транспорту стало пріоритетним питанням для міста.

З середини ХІХ століття у багатьох європейських містах почали будувати трамвайні лінії з тягою коней. У Чернівцях такий трамвай запустити не могли через горбисту місцевість, на якій розташовані Чернівці. 

У 1882 році Фрідріх Шмідт, інженер з Відня виголосив ідею відкрити у Чернівцях трамвайну лінію на канатній тязі. Вже тоді влада Чернівців почала розглядати проєкт трамвайної лінії довжиною більше 2 кілометрів, ширина колії становила 1 м. Трамвай мав сполучити залізничний вокзал та площу Фердинанда, де мав бути встановлений привід на паровій тязі.

У 1885 році інженер отримав від Міністерства Австро-Угорщини дозвіл на будівництво цього трамваю, але оскільки сам він коштів не мав, а меценатів не знайшлося, то проєкт так і не був реалізований.

Різні проєкти трамваю у Чернівцях

У Чернівцях перш ніж запустити трамвай, існували багато його проєктів. Він міг бути паровим, міг стати кінним та електричним.

У 1887 році той самий інженер Фрідріх Шмідт розробив проєкт парового трамваю у Чернівцях. Це мала бути вузькоколійна залізниця на паровій тязі, яка б сполучала залізничний вокзал з центром Чернівців та залізничною станцією Чернівці-південна. Окрім пасажирів цей трамвай мав би перевозити вантажі. Загалом паровий трамвай був відкинутий магістратом міста через безліч недоліків.

У 1889 році Карл Фуксберґер розробив та подав проєкт кінного трамваю у верхній частині міста, довжина якого становила б більше 6 кілометрів, але до вокзалу трамвай не їздив би. Цей проєкт зразу був би провальним, адже коні не змогли б здолати узвіз біля залізничного вокзалу та витягнути людей і вантаж. Загалом проєкт кінного трамваю був погоджений, але його так і не почали будувати.

Розробляли у Чернівцях і проєкт електричного трамваю у 1891 році, проте спочатку влада його відкинула. У 1893 роботи з проєкту електричного трамваю у Чернівцях пожвавилися. 27 червня 1893 року чернівецький магістрат створив комісію із питань будівництва трамвая та запровадження електричного освітлення. 

Будівництво електростанції та трамвайної лінії розпочалося у 1895 році. У лютому 1896 року електростанція подала струм для освітлення Чернівецького театру. Будівництво трамваю у Чернівцях було затверджене у липні 1896 року і мало бути проведене за 18 місяців. Керував будівництвом електричного трамвая у Чернівцях інженер Ґец із Нюренберґа, працювали тут на будівництві робітники з Італії. Трамвайні вагони для трамваю були виготовлені у Празі та прибули до Чернівців у 1897 році.

Перша поїздка на трамваї у Чернівцях

Перша пробна поїздка трамваю у Чернівцях відбулася у 1897 році 3 червня. Обкатували трамвайні лінії частинами. Наприкінці червня з Відня прибула комісія, яка дозволила експлуатацію трамваїв уже з пасажирами. Урочисте відкриття трамваю з пасажирами відбулося 18 липня 1897 року. В той день трамваї по маршруту їздили до 11 години вечора. Розпочався рух пасажирів о 5 годині ранку. Останній трамвай від залізничного вокзалу рушав о 23-00, а від станції Фольксґартен – о 22-45. Для міста трамвай виявився дуже вигідним, адже щоденна виручка становила 350 ґульденів. Спочатку трамвайна лінія у Чернівцях була одноколійною. У 1906 році на частині лінії було збудовано другу колію.

Загалом трамвай планували розвивати, проте у зв’язку з Першою світовою війною економічний рівень у місті знизився і трамвайні колії не почали розширювати. У румунський час проїзд у трамваї коштував 5 лей, а поті залежав від довжини поїздки.

Припинив роботу чернівецький трамвай у березні 1967 року. У 1997 році з нагоди 100-ліття трамваю у сквері на вулиці Гагаріна біля вокзалу встановили пам’ятник цьому трамваю і поставили вагон трамваю на постамент.

Декілька цікавих фактів про трамвай у Чернівцях

Трамвай припинив свою роботу у Чернівцях через особливість своєї роботи. Він був дуже гуркітливим і через його колеса почали руйнуватися фундаменти старих будинків.

Старий вагончик, який став пам’ятником, до цього перебував у занедбаному стані на міській рятувальній станції, де слугував роздягалкою. 

Неодноразово чернівчани порушували тему перенесення трамваю у історичний центр Чернівців і обговорювали можливість створення у ньому кав’ярні. Однак все залишилося на рівні розмов. 

Отож, історія Чернівецького трамваю досить цікава і ми сподіваємося, що тепер Ви дізналися про нього більше.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.