Понеділок, 20 Травня, 2024

У минуле – на громадському транспорті, або як чернівчани колись пересувалися містом

Мабуть, неможливо уявити сучасне місто без курсування величезної кількості автомобілів, галасливих тролейбусів та маршруток. Складно навіть подумати про те, що ще кілька десятків років тому все виглядало абсолютно інакше – людей, хоч і було багато, однак транспорту по вулицях Чернівців курсувало набагато менше, пише сайт chernivtsi-future.com.ua

Помандруємо разом сторінками історії Чернівців та дізнаймося, як пересувалися містом його мешканці та гості у минулому. 

Як коні чернівчан возили, або предтечі сучасних таксі 

Ні для кого не є таємницею, що першим громадським транспортом у світі став так званий “гужовий”, який курсував завдяки коням. Так-от, таким першим “гужовим” транспортом у Чернівцям стали фіакри – прототипи сучасних таксі. Вперше такий найманий кінний пасажирський екіпаж виник у Парижі у сімнадцятому столітті, а до Чернівців приїхав лише у перші десятиліття дев’ятнадцятого століття.   

Появі фіакрів міщани завдячували візникові Марціанові Юркевичу, який започаткував його у 1838-му році. Фактично, на той час у Чернівцях не було аналогів такому транспорту, тож фіакри дуже швидко набули популярності та розвитку – вже через кілька років їх нараховували кілька десятків одиниць.  

Проте фіакри не були ідеальним варіантом для тогочасних міщан – у пресі тих років знаходимо чимало розповідей про скарги на те, що фіакри були брудними та неохайними, тож поїздки на такому транспорті могла буквально “заплямувати” вбрання. 

Щоправда, ера фіакрів у Чернівцях не тривала довго – зі збільшенням запиту суспільства та потреб, з розвитком технологій та прогресом у місті почали з’являтися нові види транспорту, які поступово “витісняли” фіакри з галасливих міських вуличок.  

Як у Чернівцях омнібуси курсували? 

На зміну фіакрам у Чернівцях з’явилися омнібуси – ще один старовинний вид громадського транспорту, який був звичним явищем для великих міст у другій половині дев’ятнадцятого століття. У нашому місті омнібуси почали курсувати приблизно на початку двадцятого століття і одразу ж здобули популярність – передусім, завдяки тому, що вони були набагато місткішими та не були таким дорогим задоволенням, як їхні попередники. 

Омнібусами називали візки на кінській тязі, які були багатомісними (могли перевозити від 15 до 20 пасажирів). Вважається, що цей вид транспорту також приїхав до нас із Франції, у місті Нанті. 

Дослідники історії громадського транспорту переконані, що омнібуси мали суттєвий вплив на розвиток суспільства – зокрема, він активно сприяв урбанізації. Що стосується впливу на соціальну складову Чернівців, то омнібуси “зблизили” людей – користуватися послугами цього транспорту могли практично всі чернівчани, за винятком лише найбідніших верств населення.  

Також омнібуси дозволили мешканцям найближчих перемість легше діставатися до центру Чернівців. Цей вид транспорту з часом також відійшов у минуле, в основному – завдяки появі трамваїв, а тоді й автомобілів на вулицях міста.  

Трамвай у Чернівцях, або транспорт, якому так і не судилося стати постійним 

Ще наприкінці 60-х років дев’ятнадцятого століття у Чернівцях виникла необхідність започаткування трамвайного транспорту – така гостра необхідність виникла через появу залізничного сполучення зі Львовом.  

У Чернівцях виникали ідеї запровадження різноманітного трамвайного транспорту – проєкт трамваїв на канатній тязі, паровий трамвай, кінний та електричний. Однак проєкт парового трамваю так і не реалізували, аналогічно не вдалося втілити ідею трамваю на канатній тязі. Кінний трамвай отримав схвалення на будівництво, однак його через певні причини також не реалізували.  

Вдалося втілити в життя ідею електричного трамваю у Чернівцях, однак він припинив роботу у 1967-му році.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.