Субота, 23 Жовтня, 2021

Історія найпопулярнішого чернівецького транспорту – тролейбусу

Тролейбуси – мабуть, один з найпопулярніших видів громадського транспорту, економічно вигідний і екологічний транспорт, що одним з перших почав курсувати в нашому місті, розповідає сайт Чернівці Майбутнього. Тролейбус в Чернівцях з’явився ще в першій половині двадцятого століття і дуже швидко завоював прихильність серед містян, і продовжує зберігати популярність по сьогодні.

Про те, як з’явився перший тролейбус в нашому місті і як розвивався цей вид громадського транспорту в Чернівцях – читайте в нашому матеріалі.

Запуск першого тролейбусу в Чернівцях

Тролейбусна історія Чернівців бере свій початок в далекому 1939-му році, коли в лютому перший тролейбус виїхав на свій маршрут, що простягався від митрополичої резиденції (в наші дні – головний корпус Національного університету імені Юрія Федьковича) до вулиці Зеленої, проїжджаючи через вулицю Університетську та вулицю Руську. Це був тролейбусний маршрут під номером чотири, на який випустили чотирт одиниці транспорту. Ще одну, про запас, на випадок поломки, тримали в тролейбусному депо.

Перший тролейбус в Чернівцях користувався попитом і тому відкриття другої тролейбусної лінії в нашому місті не забарилося. Вже в серпні того ж року було створено проєкт будівництва другої тролейбусної лінії, яка мала б забезпечити транспортний зв’язок від кварталу вілл і аж до центру міста. Це мало бути грандіозне на той час рішення для Чернівців, адже передбачалося, що вздовж маршруту всі вулиці модернізують, а на новостворений маршрут планувалося випустити новенькі тролейбуси, придбані за кордоном. В експлуатацію нову тролейбусну лінію мали ввести навесні 1940-го року – тоді, коли до міста прибуде замовлений транспорт.

Чому тролейбусний парк у Чернівцях довелося створювати наново?

Не все з планами міста на транспортні інновації в Чернівцях було так радісно – вже за деякий час трапилися події, в ході яких було зруйновано весь щойно збудований тролейбусний парк.

Під час приєднання Буковинського краю до УРСР з червня по грудень 1940-го року тролейбусний рух в Чернівцях тимчасово призупинили. Через деякий час – трагічні події Другої світової війни, які також не дозволили відновити тролейбусний рух в Чернівцях. Вплинуло на неможливість відновлення тролейбусного руху в Чернівцях і те, що з червня по серпень 1941-го року відбулося тимчасове приєднання Чернівців до Румунського Королівства.

Відступаючи, румунські війська вивезли з міста всі тролейбуси. Тролейбусний парк довелося відновлювати, що місто зробило 1944-го року.

Теперішнє тролейбусне депо у Чернівцях було зведено 1966-го року. З того часу в місті періодично створювали проєкти нових тролейбусних ліній і втілювали їх у реальність, що дозволило сформувати досить потужну транспортну систему і повністю забезпечити потреби чернівчан у пересуванні містом.

У 1995-му році у Чернівцях з’явилося ще одне депо, депо автобусно-тролейбусного підприємства, де зберігалася частина тролейбусного транспорту міста. Дослідники історії міста розповідають, що до липня 2008-го року в Чернівцях була унікальна ситуація для українських міст, коли різні тролейбусні маршрути обслуговувалися різними комунальними підприємствами – транспортна мережа міста була буквально поділена на дві частини,  що не пов’язані між собою безпосередньо. Перед фактичним об’єднанням міста в центральній частині міста було створено невелику лінію, яка і об’єднала місто.

Дещо про старі моделі тролейбусів, які є в Чернівцях

Одними з найпопулярніших моделей тролейбусів «старої марки» не тільки в Чернівцях, а й на просторах всього тодішнього союзу були тролейбуси Skoda, а саме Skoda 14Тr. Їх почали випускати у 1981-му році серійно (до цього, з 1971-го року – в тестовому режимі) аж до 2004-го, та ще – позасерійно у 2004-2009-х роках. Ці тролейбуси одразу з виходом завоювали популярність і тому по сьогодні їх можна побачити на маршрутах багатьох міст України, Росії, Молдавії, Болгарії, Угорщини та Чехії.

Skoda 14Тr – тролейбуси чехословацького виробництва з тяговим двигуном постійного руху, яких за весь час було випущено понад чотири тисячі одиниць, серед яких кілька одиниць транспорту діяло (і по сьогодні діють) у Чернівцях. Цю модель називають найвдалішою та наймасовішою з ТІСК, що використовувалася на теренах Радянського Союзу. Всього у Чернівцях таких тролейбусів було більше десятка, з яких 8 привезли з Києва, 3 з Потсдама, 5 – з Плзненя та ще кілька з інших міст. Вперше ця модель в нашому місті з’явилася у 1991-му році.

Найстаріший тролейбус у Чернівцях в наші дні

Якщо говорити конкретно про тролейбусні моделі, то перші, що потрапили до міста, були випущені фірмою “MAN”. До наших днів такі старі моделі тролейбусів на збереглися, однак їх можна побачити далеко за кордоном, в Чилі, де деякі “довгожителі” по сьогодні курсують міськими вуличками.

В Чернівцях же серед стареньких моделей тролейбусів, які навіть у двадцять першому столітті перебувають “на ходу”, зараз є лише один. Це – старенька чеська “Шкода”, яка в нас з 1979-го року. Його не можна побачити на звичайних маршрутах, однак тролейбус чудово виконує свої обов’язки, коли доводиться вночі розвозити працівників додому чи виїжджати для тих, хто завітав на екскурсію в Чернівцях.

Для такого “довгожителя” в сучасному депо Чернівців створено особливі умови, адже працівники дбають про те, щоб на ньому не вигоріла фарба, а всередині самого тролейбусу відтворено автентичні сидіння, що додають рогатому колориту та тієї старенької атмосфери давніх Чернівців, коли транспорту на дорогах було зовсім ще небагато.

Сучасна тролейбусна система Чернівців нараховує близько сотні одиниць такого транспорту.  Старіші моделі з часом списують, закупляють нові тролейбуси, модернізують і поліпшують тролейбусний парк Чернівців.

Latest Posts